Spring naar content

Maak kennis met de 12 leerkrachten!

Dit zijn de (provinciale) winnaars voor de ‘Buitenlesleerkracht van het jaar’

Een vakjury en kinderjury bepaalden dat Tine Nieboer van de Buitenveldertse Montessorischool in Amsterdam, die wekelijks met haar groep naar het Amsterdamse bos gaat, een jaar lang de titel van beste buitenjuf van Nederland mag dragen. Juf Tine werd op de Nationale Buitenlesdag volop in het zonnetje gezet. De 12 provinciale winnaars, die voorafgaand aan de landelijke winnaar werden geselecteerd, kun je hier bekijken. Benieuwd? Scroll dan snel verder.

 

Juf Esther (Meppel, Drenthe)

‘DoeVrijdag’ is een heus begrip op KC Het Kompas in Drenthe. Al jaren geeft Esther de Boer, door weer en wind, creatieve buitenlessen. Haar groep 3 heeft als favoriet het dictee met hindernissen. Samen wordt een parcours van hindernissen gebouwd waarbij aan de ene kant een woord staat wat ze aan de andere kant van het parcours moeten opschrijven. De superleuke buitenlessen deelt juf Esther niet alleen met andere leerkrachten, maar ook online samen met Nienke. Met haar enthousiasme weet ze dagelijks meer dan tienduizend mensen te inspireren!

 

 

 

Juf Denise (Almere, Flevoland)

Vol passie geeft Denise de Groot buiten les aan groep 3 op het schoolplein van Het Drieluik. Ze vindt het belangrijk dat er buiten lesgegeven wordt als dit kan. Zodra ze samen met haar klas op het schoolplein staat, legt ze de lesstof van bijvoorbeeld rekenen uit in spelvorm. Tijdens de buitenles nemen de kinderen het enthousiasme van juf Denise over. Dit valt ook de ouders op! Zo geeft een ouder aan dat juf Denise de lessen ook met de ouders deelt door er filmpjes van te maken of een verhaal te delen van de buitenles die ze die dag heeft gegeven. Superleuk!

 

 

 

Juf Karin (Beetsterzwaag, Friesland)

Bijna wekelijks neemt Karin Akkerman de groepen 5 t/m 8 van CBS De Finne mee naar buiten voor een lekker frisse les vol beweging. Kinderen krijgen buiten prikkels waardoor ze juist nieuwsgierig worden. Leren door doen en ervaren, vertelt juf Karin. Buiten zijn maakt leren voor iedereen leuk! Schrijfles op het plein met stoepkrijt, met elkaar op zoek naar kleine beestjes onder de heg of lekker lezen op een rustige plek op het schoolplein. Soms haalt juf Karin buiten zelfs naar binnen voor nader onderzoek. De mogelijkheden zijn eindeloos! Juf Karin wordt gezien als een enthousiaste inspiratiebron, die haar collega’s graag aanspoort om ook naar buiten te gaan met hun klas.

 


“Kinderen krijgen buiten prikkels waardoor ze juist nieuwsgierig worden. Leren door doen en ervaren, dat doet een buitenles.“

 

Meester Martijn (Gorssel, Gelderland)

Waar op de Vullerschool ooit een grijs betegelde binnenplaats te vinden was, heeft Martijn Koene zich ingezet om hier een prachtige educatieve groene patio van te maken waar kinderen kunnen genieten van buitenonderwijs. Een groot succes waar de hele school plezier van heeft. In een paar jaar tijd heeft meester Martijn een heuse moestuin uit de grond weten te toveren. Dagelijks zijn de kinderen uit o.a. zijn groep 8 bezig met het verzorgen van de tuin. En het allerlekkerste? Na het oogsten van alle zelf geplante groenten en fruit wordt er op school mee gekookt. Heerlijk en leerzaam!

 

 

 

Juf Josien (Groningen, Groningen)

Josien Vegter geeft les aan groep 5 van OBS De Feniks in Groningen. Waarom zij graag buitenles geeft? Het plezier en de betrokkenheid van de leerlingen is zó groot! Met weinig materialen kun je een leuke buitenles geven. Bovendien blijft de leerstof zoveel beter hangen omdat meer onderdelen van het brein geactiveerd worden door het ‘buiten zijn’. Volgens juf Josien moet buitenles een standaard onderdeel van de dag zijn in plaats van een speciale activiteit. Ze is zelfs een blog begonnen waarop ze ideeën en materialen heeft verzameld.

 

 

 

 

Juf Milou (Landgraaf, Limburg)

In groep 3 aan de OBS Wereldwijs in Landgraaf werkt een échte duizendpoot. Die duizendpoot, dat is Milou Radder! Met haar enthousiaste en sportieve inzet laat juf Milou geen kans onbenut om bewegend leren in te zetten. Een buitenles geeft zowel de kinderen als juf Milou enorm veel energie. Het plezier en de intrinsieke motivatie terwijl ze leren, dat is wat iedere leerkracht wil bereiken. Iedereen is vol overgave bezig met het leerdoel. Wat wil je nog meer? Milou ziet betrokkenheid, plezier, samenwerking, beweging en taakgerichtheid. Daar word je als juf toch vrolijk van!

 

 


“Elke week meerdere keren met je groep naar buiten voor een buitenles of natuurles. Dat doen we nu en dat blijven we doen!”

 

Juf Marieke (Huijbergen, Noord-Brabant)

“Wanneer gaan we nu rekenen juf?” hoort Marieke Suikerbuik na het afronden van een buiten-rekenles. En dat terwijl ze net superveel nieuwe sommen hebben gemaakt. Juf Marieke staat voor groep 3 van Basisschool Ste. Marie en is volgens de directeur van haar school dé ambassadeur van bewegend leren. Rekenen, lezen of spelling. Het maakt voor Marieke niet uit, álles kan buiten. Door buitenles te geven werk je aan de gezondheid van leerlingen die zo meer energie krijgen om na te denken, te leren en een gezond leven te leiden. Op haar website staan Beweegspellen om andere leerkrachten ook aan het bewegend leren te krijgen!

 

 

 

Juf Tine (Amsterdam, Noord-Holland)

Een drijfveer om buiten les te geven? Die heeft Tine Nieboer zeker. Ze is juf van groep 7 van de Buitenveldertse Montessorischool en geeft met plezier buiten les. Buiten lesgeven zorgt namelijk voor verbinding! Verbinding met jezelf, de ander én je omgeving. Buiten is zoveel meer waar te nemen, te ervaren en écht te beleven. Wekelijks staat zij met haar groep een hele ochtend in het Amsterdamse Bos met veel enthousiasme en expertise buiten les te geven. Deze expertise deelt ze graag met anderen, want ze geeft buitenonderwijs op andere scholen in de buurt om ook daar de leraren te inspireren.

 

 

 

Juf Ingrid (Zwolle, Overijssel)

Wat Ingrid Platenkamp betreft zouden buitenlessen standaard in het lesprogramma van iedere basisschool moeten staan. Juf Ingrid staat voor groep 7 van KC de Schatkamer en merkt dat kinderen altijd blij en enthousiast worden van bewegend leren in de buitenlucht. Afgelopen jaar ging juf Ingrid zelfs een periode lang met de klas, weer of geen weer, een hele dag naar een boerderij, vlak bij de school, om daar les te geven. Een uitje waar kinderen ook echt iets van opsteken. Daarnaast zien haar collega’s haar als een kartrekker en bron van inspiratie voor de rest van de school wat betreft buiten lesgeven. Een mooi compliment voor juf Ingrid!

 


“De kinderen leren tijdens een buitenles heel veel en dat zonder dat ze het zelf door hebben!”

 

Juf Linda (Amersfoort, Utrecht)

In groep 3 van ‘t Anker staat Linda Kroeze voor de klas en ze is volgens haar collega’s een fantastische en inspirerende collega. Juf Linda is groot voorstander van het buiten lesgeven. Haar leerlingen krijgen letterlijk meer ruimte tijdens een buitenles, waardoor ze hun energie kwijt kunnen en daardoor openstaan voor het leren. Met de 100% betrokkenheid van juf Linda is iedere buitenles gegarandeerd een succes! Fun fact: Juf Linda is het Instagramaccount @hetgroeneschoolplein gestart om andere leerkrachten te inspireren om buiten les te geven.

 

 

 

Juf Amanda (Koudekerke, Zeeland)

In groep 6 aan de CBS ’t Klinket in Zeeland staat Amanda Jongepier voor de groep en zij is op haar school dé drijvende kracht achter het natuur- en buitenonderwijs. Binnen de klas denk je vaak alleen met je hoofd, terwijl je dit buiten met je hele lijf doet, geeft Juf Amanda aan. Kinderen ervaren een buitenles vaak ook niet als leren, en realiseren zich later dat ze iets van spelling of rekenen voorbij hebben zien komen. De ultieme buitenles tip van juf Amanda? Begin eenvoudig. Wanneer je het enthousiasme bij de kinderen ziet, heb je vanzelf zin om meer buiten te doen.

 

 

 

Juf Mirjam (Dordrecht, Zuid-Holland)

Lesstof geven op een fijne manier in de buitenlucht. Dat doet Mirjam de Bruin in haar groep 6 van CBS de Sterrekijker in Dordrecht. In haar buitenlessen weet ze ieder kind te boeien én te binden, zelfs kinderen met gedragsproblematiek. Juist door veel te bewegen, frisse lucht op te nemen en samen te werken met klasgenoten, leren haar leerlingen op een andere manier, maar slaan ze de lesstof wel op. Dit verwerken ze daarna weer in de klas. Juf Mirjam krijgt van haar leerlingen te horen dat ze het prettig vinden om bewegend te leren en los te zijn van hun tafel en stoel in de klas. Zoals de kinderen zelf zeggen: “De creativiteit en positiviteit spatten echt van de buitenlessen van juf Mirjam af!”

 

 

Buitenles inspiratie

Hebben deze leerkrachten jou geïnspireerd en wil je zelf aan de slag met buitenles geven? Check dan onze databank met meer dan 150 uitgewerkte buitenlessen. Doe je 5 april ook mee met de Nationale Buitenlesdag? Download dan nu de poster en hang deze op in de school.