Logo Buitenlesdag

Onderzoeken

Uit de diverse onderzoeken die wij hebben laten uitvoeren, blijkt dat er steeds meer aandacht is voor het nut en de noodzaak van buitenles. En niet zonder reden. Zo blijkt bijvoorbeeld uit onderzoek (2016) van wetenschapsjournalist Mark Mieras dat buitenles niet alleen enorm leuk is, maar ook goed is voor het kinderbrein. Marijn Plug toont in haar onderzoek (2017) aan dat buitenles voordelen biedt voor zowel jongens als meisjes en een goede aanvulling is op het reguliere onderwijs. Daarnaast blijkt uit onderzoek van DUO uit 2016 dat er onder leerkrachten een grote behoefte bestaat om meer buiten les te geven. Een samenvatting van de belangrijkste onderzoeksresultaten vind je in onderstaande link. Daarnaast kun je de belangrijkste resultaten per onderzoek hieronder ook nog teruglezen. 

Conclusies onderzoek buitenles - april 2016

 

Buitenles: voor meisjes en vooral voor jongens!

Buitenles: voor meisjes en vooral voor jongens! Marijn Plug onderzocht in 2017 de voordelen van buitenles, voor jongens én voor meisjes. Daaruit blijkt dat buitenles met spelen, bewegen en ontdekken voor alle …

21/11/17 Onderzoek door derden Lees meer

Belang van buitenlessen voor het kinderbrein-Literatuurstudie

Wetenschapsjournalist Mark Mieras onderzocht in 2016 in een literatuurstudie het belang van buitenlessen voor het kinderbrein. Daaruit blijkt onder andere dat met meer sport en spel, meer beweging, een beter lichaamsbesef en …

21/11/17 Onderzoek door derden Lees meer

Onderzoek naar ‘behoefte aan buitenles’ onder leerkrachten basisonderwijs

Rapportage – Buitenles DUO In 2016 werd vanuit het project Gezonde Schoolpleinen de Buitenlesdag georganiseerd, een dag waarop één klas van een school met een Gezond Schoolplein de hele dag buiten les krijgt. …

21/11/17 Onderzoek door derden Lees meer